Site icon IMLebanon

أسلحة نووية أميركية في تركيا قد تقع بقبضة إرهابيين!

Plastic boxes on shelves hold seeds from the Icarda in Syria at the international gene bank Svalbard Global Seed Vault (SGSV) near Longyearbyen on Spitsbergen, Norway, October 20, 2015. The empty space are the missing boxes sent back when Syria requested the first-ever withdrawal of seeds from the Svalbard's Global Seed Vault earlier this year. Two consignments of crop seeds will be deposited next year in a "doomsday vault" built in an Arctic mountainside to safeguard global supplies. The vault, which opened on the Svalbard archipelago in 2008, is designed to protect crop seeds, such as beans, rice and wheat against the worst cataclysms of nuclear war or disease.  REUTERS/Anna Filipova FOR EDITORIAL USE ONLY. NO RESALES. NO ARCHIVE.
Plastic boxes on shelves hold seeds from the Icarda in Syria at the international gene bank Svalbard Global Seed Vault (SGSV) near Longyearbyen on Spitsbergen, Norway, October 20, 2015. The empty space are the missing boxes sent back when Syria requested the first-ever withdrawal of seeds from the Svalbard’s Global Seed Vault earlier this year. Two consignments of crop seeds will be deposited next year in a “doomsday vault” built in an Arctic mountainside to safeguard global supplies. The vault, which opened on the Svalbard archipelago in 2008, is designed to protect crop seeds, such as beans, rice and wheat against the worst cataclysms of nuclear war or disease. REUTERS/Anna Filipova FOR EDITORIAL USE ONLY. NO RESALES. NO ARCHIVE.

 

حذر تقرير من أن عشرات الأسلحة النووية الأميريية، المخزنة في قاعدة إنجرليك الجوية في تركيا على مقربة من الحدود السورية، مهددة بالوقوع في قبضة “إرهابيين أو قوات أخرى معادية”.

وكان الخبراء يحذرون منذ وقت طويل بشأن أمن هذه الترسانة، المؤلفة من حوالى خمسين سلاحاً نووياً، والمخزنة على مسافة 110 كلم من سوريا، غير أن محاولة الانقلاب التي جرت في 15 تموز في تركيا أحيت المخاوف بشأن حمايتها.

وكتب مركز ستيمسون مجموعة الدراسات غير السياسية، في تقريره: “من المستحيل أن نعرف ما إذا كانت الولايات المتحدة تمكنت من الاحتفاظ بالسيطرة على الأسلحة لو اندلعت حرب أهلية مطولة في تركيا”.

وتلعب قاعدة إنجرليك الجوية دوراً استراتيجياً بالنسبة للتحالف الذي تقوده الولايات المتحدة ضد تنظيم “داعش”، إذ تنطلق منها طائراته لشن غارات على أهدافها في العراق وسوريا.

غير أن البنتاغون أمر في آذار بإجلاء عائلات العسكريين والموظفين المدنيين المنتشرين في جنوب تركيا، بسبب مخاوف أمنية.

وتم توقيف القائد التركي للقاعدة على غرار مئات الجنرالات والقضاة والمدعين ممن شملتهم حملة التطهير، التي نفذتها سلطات أنقرة بتهمة دعم محاولة الانقلاب.

وقالت لايسي هيلي، التي ساهمت في وضع التقرير: “من وجهة نظر أمنية، فإن تخزين ما يقارب خمسين قطعة سلاح نووي أمريكي في قاعدة إنجرليك الجوية هو بمثابة مجازفة”.

وأوضحت الخبيرة: “هناك تدابير حماية مهمة هناك (…) لكنها مجرد تدابير حماية، ولا تزيل الخطر”، مضيفة: “لو حصل انقلاب، لا يمكننا القول بشكل مؤكد إننا كنا تمكنا من الحفاظ على السيطرة”.

وامتنع البنتاغون عن التعليق على مضمون الدراسة.